TOP
Image Alt
Checklist voor je vertrek

USA

Reisinfo VS

Heb je de Belgische nationaliteit, en reis je vanuit België naar Amerika, dan heb je in principe maar 2 documenten nodig:

  • een geldig, machine-leesbaar paspoort
  • een ESTA-formulier

Kort samengevat

Geld

Amerikaanse Dollar (1 euro = +- 1,15 Dollar)

Reisdocumenten

(minstens) internationaal paspoort + ESTA-goedkeuring

Fooien

gemiddeld 15 tot 20% van het totale bedrag

Paspoort

Je paspoort moet minstens geldig zijn tot het moment dat je terugbent in België. Reken best wat marge in voor onvoorziene omstandigheden (bv. een geannuleerde vlucht). Ook kinderen (inclusief baby’s) hebben hun eigen machine-leesbaar paspoort nodig.

Let op: dit is niet je standaard identiteitskaart. Een paspoort is telkens 7 jaar geldig en vraag je aan bij je gemeente / stad. Dit kost gemiddeld 65 euro, maar steden/gemeenten mogen hier zelf nog een extra kost bijrekenen. Vraag deze zeker op tijd aan, dit duurt minstens een week en vaak langer.

Het befaamde ESTA-formulier

Een ESTA-formulier (elektronische reistoestemming) vraag je online aan via esta.cbp.dhs.gov/esta/esta. Deze link is de enige, officiële site om een ESTA-formulier aan te vragen. Elke aanvraag kost 14 dollar.

Tijdens de aanvraag moet je o.a. deze gegevens invullen:

  • Je persoonlijke gegevens
  • Je paspoort-gegevens
  • Je vluchten & verblijfplaats in de VS
  • Algemene veiligheidsvragen (bijvoorbeeld: ben je ooit al gearresteerd, ben je betrokken geweest bij spionage, …)

Vraag dit tijdig aan, ten laatste de week voor je vertrek (het kan tot 72 uur duren voor je de bevestiging ontvangt). Let op: er zijn online heel wat onofficiële sites en bedrijven te vinden die verkondigen dat je ook bij hen een ESTA kan aanvragen. Vaak rekenen ze hiervoor meer kosten aan, en moet je bovendien al je persoonlijke gegevens aan hen doormailen. Ga hier nooit op in!

Bijkomende voorwaarden voor deze regeling

  • Je verblijft maximum 90 dagen in de V.S.
  • Je gaat voor vakantie, zaken of als doorreis
  • Je hebt een heen- en terugticket.
  • Je hebt geld en/ kredietkaarten op zak
  • Je bent sinds 2011 NIET in Iran, Irak, Soedan of Syrië geweest

Indien je niet voldoet aan deze voorwaarden, moet je mogelijk wél een visum aanvragen

Fooi geven?

Tippen is niet verplicht in de VS en Canada, maar het is wel een traditie en vanzelfsprekendheid. Zo vormen tips een belangrijk deel van het loon van obers op restaurant. Hier kan je bijna niet onderuit. Ook op hotel en voor zowat elke andere dienst die je wordt aangeboden is een fooi aan te raden.

  •  Afhankelijk van hoe tevreden je bent, geef je op restaurant een tip van 15 tot 20% van het totale bedrag. Check wel goed je rekening, sommige restaurants durven er voor toeristen al meteen de tip in/bijrekenen. Zorg dus dat je niet dubbel tipt! In fastfood-restaurants en ketens als bv. Starbucks is tippen niet nodig. Vaak vind je er wel een “fooienpot” waar je iets kan instoppen.
  • Ook bij een taxirit tip je best 15%.
  • Als je aan het hotel wordt geholpen met je bagage, geef je best 1 tot 2 dollar tip per bagagestuk.
  • In de hotelkamer laat je best 2 tot 5 dollar fooi per nacht achter voor de kamermeisjes.
  • Vraag je op hotel een dienst aan de receptie (taxi regelen, restaurant reserveren, …), tip dan ook 2 tot 3 dollar.
  • Ga je ergens waar je auto voor jou geparkeerd wordt (valet parking), geef dan 3 tot 5 dollar tip.

Opgelet met taxes!

De prijs die je in winkels in Canada en de VS vermeld ziet staan is steeds de prijs zonder tax (bij ons vergelijkbaar zonder btw). Die tax verschilt van staat tot staat. De uiteindelijke prijs die je betaalt zal dus hoger liggen. staat bij een product, is niet de prijs die je aan de kassa zal moeten betalen. Een overzicht van de taxen per staat in de VS vind je hier. Vaak bedraagt deze tax 5 tot 15%.

You don't have permission to register